olvasnivalók, hallgatnivalók
gyerekeknek

Illyés Gyula: Hetvenhét magyar népmese
Ezek a mesék a tizennégymilliós magyarság megtelepülésének legkülönbözőbb tájain teremtek; magukon hordják így e tájak sajátos mondatalakítását, nyelvi zeneiségét és - gyakran csak e tájakon értett - szavait. Egységesíteni, mindnyájunk számára azonnal érthetővé akartam tenni őket, úgy mégis, hogy a sajátosságukat megőrizzék. Hisz egy nemzet annál szervesebb, minél sokszerűbb; szellemileg annál gazdagabb és szabadabb, minél összetettebb, sőt tarkább; akár a festő a színeivel. S azután: ezekben a nem ma keletkezett mesékben csaknem teljességgel áll még a különös törvény: nyelvünk finomságainak megalkotói, legművészibb mesterei nem is oly rég népünk legelnyomottabb rétegének milliói voltak, a szegényparasztok. E mesterfogásoknak csak töredékeit is megőrizni nemzeti kötelesség, akár a műemlékvédelem.
Réges-régen mesebeli hétmérföldes csizmáról álmodott a szegény ember, aki messzi földön akart szerencsét próbálni, s vágyakozva nézte a magasan szárnyaló madarak röptét, ha hírt akart adni a távol élőknek. És ma? A hétmérföldes csizmát felváltotta a száguldó autó, a kisbíró hirdető dobolását a rádió és a televízió. De az emberben élő gyerek nem változott. Ma is öröm felnőttnek, gyereknek mesét hallani, ma is felvidul a szív a szép daltól, jókedvű lesz az ember egy csattanós tréfától, elkomorul a ballada tragikumától


Kriza János: A csókalányok

Friss tinta (antológia)
Ha azt mondjuk, magyar gyerekköltészet, elsősorban Weöres Sándor, Nemes Nagy Ágnes, Tamkó Sirató Károly, Kormos István neve jut eszünkbe - nagyon helyesen, hisz ők mindnyájan (és még sokan mások) immár a magyar gyerekköltészet klasszikusai. A Friss tinta! című, mai gyerekvers antológiával az volt a célunk, hogy összeállítsunk egy olyan kötetet, amilyen már régóta nem volt: amelyben Weöres, Nemes Nagy és Tamkó Sirató méltó követőiként mai költők (kortárs klasszikusok) szerepelnek, mai gyerekekhez szóló versekkel.
444 magyar vers. Csupa olyan vers, amelyek az óvodákban ismertek, óvónők adogatják egymásnak kézzel írottan vagy fénymásolva. Az óvodáskorú gyermekeknek szóló vers ugyanolyan, mint a kisiskolásoké, nem más és mégis más: a legfontosabb, hogy mondogatásra alkalmas legyen.

Szeret engem a világ (antológia)

Titkos út (antológia)
Versek óvodásoknak, kisiskolásoknak. Antológia a klasszikus magyar gyermekversekből Ágh istvántól Weöres Sándorig, kedves, színes illusztrációkkal. Minden óvodás és kisiskolás számára.
Egy virágos kiskertben hosszú hajú, piros arcú lány sétálgat: ő Mira. Jókedvűen dudorászik, virágait nézegeti, öntözgeti. Kertjének dísze a rózsa, melynek szirmai közt a Szerelem lakik. De egy napon a Boszorkány ellopja a rózsát...

Palya Bea: Álom-álom, kitalálom

Szalóki Ági: Téli-nyári laboda
Szalóki Ági első önálló lemeze. Neve már előtte is ismerősen csengett, többek között az Ökrös zenekar, a Besh o droM és a Makám lemezeiről. Most arra vállalkozott, hogy óvodások számára készítsen CD-t, amelyen mesék, mondókák, gyermekjátékok, és gyermekeknek szóló dalok szerepelnek. A lemezen szereplő zenei kíséret viszont a várttól eltérően népzenei ihletésű, klasszikus zenészeket kért fel Ági arra, hogy a kíséretet megkomponálják.
Szalóki Ági második gyermekalbumán többségében erdélyi és felvidéki népdalokat dolgoz fel a zenekar, illetve Nemes Nagy Ágnes és Weöres Sándor versek hallhatók megzenésítve. A versek két kiváló színész, Kiss Mari és Kulka János előadásában is elhangzanak.

Szalóki Ági: Cipity

Kolompos: Egyszer egy királyfi
Mesék, játékok, ünnepek, mulatságok.
Magyar népmesék (link: www.youtube.com)

felnőtteknek

Vekerdy Tamás: Felnőttek és gyerekek
A gyerek "megérik, mint az alma a fán". Talán ebben a gondolatban fogalmazódik meg legszemléletesebben Vekerdy Tamás pszichológusi credójának egyik vezérmotívuma, amely kiegészül azzal a meggyőződéssel, hogy ez a folyamat akkor sikeres, ha lehetővé teszik a gyermek számára, hogy "ráérősen" járhassa be saját fejlődési útját. De...
Mire van szüksége a gyerekemnek - hogy boldoguljon? Milyen óvodát, iskolát válasszak neki - ha tehetem? Miért? És ha nincs választék? Milyen különórákra küldjem, ha tehetem, és mikortól? Mikor és mivel teszek jót neki, vele (mikor "építem a jövőjét")? Ha hajszolom, vagy ha kímélem? Miből tudom meg, hogy jól választottam-e? Mi jellemzi a jó óvodát, iskolát? Otthon mit kell még hozzátennem ahhoz, amit az óvoda, vagy az iskola követel tőle? Az ismert és kedvelt pszichológus a gyermeknevelésről, iskolaválasztásról ír a sorozat legújabb kötetében.

Vekerdy Tamás: Gyerekek, óvodák, iskolák

Daniel Goleman: Érzelmi intelligencia
Meghatározza-e az IQ-nk a sorsunkat? Korántsem annyira, mint hinnénk. A kötet bemutatja, mely tényezőkön múlik, ha magas IQ-val bíró emberek csúfos kudarcot vallanak, a szerényebb adottságúak ezzel szemben meglepő sikereket aratnak. E tényezőkből rajzolódik ki egy másfajta okosság, amit a szerző "érzelmi intelligenciá"-nak nevez, s amibe beletartozik az önismeret, az önuralom, a kitartás, a beleérző képesség, a társas kapcsolatokban való jártasság. Az állja meg kiválóan a helyét a való életben, aki mindennek nincsen híjával. De nincs veszve semmi! Az érzelmi intelligencia fejleszthető!
FLOW - a szó angolul folyást, áramlást, lebegést jelentett egészen e könyv 1990-es megjelenéséig. Azóta már egy pszichológiai fogalmat jelölő tudományos kategória is, és egyben olyan szakkifejezés, amely egyre inkább a köznyelv részévé válik. Nem csak az angolban: közel egy tucatnyi nyelv szókészletét gyarapítja, a fordítási kísérletek ugyanis, bár voltak közöttük nagyon szellemesek, szinte egy nyelvben sem honosodtak meg. Fló - mondják németek és japánok, talán nem véletlenül, hiszen e könnyen kiejthető szó hangulatával is kifejezi azt a szellemi állapotot, amelyet jelöl.

Csíkszentmihályi Mihály: Flow

R. D. Laing Beszélgetések gyerekekkel
R. D. Laing Beszélgetések gyerekekkel című könyvében két gyermekének, Natasának és Ádámnak beszélgetései: a gyerekek kérdései és a szülők, Jutta és Ronnie Laing válaszai olvashatók. Ajánljuk mindenkinek, gyermekeknek és felnőtteknek, és - mivel szinte teljesen a gyermekek hangján szólal meg - gyermekekkel foglalkozóknak, pedagógusoknak, pszichológusoknak egyszóval, bárkinek, aki az emberek közti kommunikációval, annak kudarcaival vagy éppen sikereivel foglalkozik.