"Ehess, ihass, ölelhess, alhass! A mindenséggel mérd magad." (József Attila)

A kisgyerek saját testi ritmusai csak lassan válnak rendszeressé. Ezt a folyamatot úgy segítjük elő, hogy a gyermek életét mindig ismétlődő, rendszeresen visszatérő időbeosztással tagoljuk, tudatosan élünk a ritmikus ismétlés én-erősítő, szorongásoldó hatásával. A témakörök, tevékenységek, művészeti foglalkozások, munkák, ételek, mesék, verses-dalos ritmikus játékok visszatérnek évi, havi, heti és napi ritmusokban.


Az ünnepek ritmusa

Állandó ismétlődéssel térnek vissza az évkör ünnepei, a természet évszakonkénti változásai s az ezzel összefüggő emberi munkák. A természet szüntelen körforgásban, az évszakok váltakozásában - tavaszi újulásban, nyári fényben, őszi érettségben, téli álomban - éli ritmusát. A Naposholdas Meseházban ünneptől-ünnepig ezekkel a ritmusokkal összhangban próbál élni óvónő és gyerek. Ünnepeinket mindig örömteli készülődés, ráhangolódó időszak előzi meg. A játékaink, az énekek, mesék és tevékenységek az adott ünnepszakhoz, illetve a hozzájuk kapcsolódó szokásokhoz kötődnek.
A hét ritmusa

Mivel itt a Naposholdas Meseházban dolgozók mind óvónénik vagyunk, kézenfekvőnek tűnt, hogy családi napközink úgy működjön, mint egy óvoda. Napi- és hetirendünk is ezt tükrözi.



Hetirend

Naponta más-más témakörnek van hangsúlyozott szerepe. Persze a többi tevékenység is előkerül a nap folyamán - minden nap énekelünk, mondókázunk, mozgunk, táncolunk, rajzolunk, festünk, beszélgetünk és gyűjtjük a tapasztalatokat a világról/ból - csupán a hetirendben megjelölt tevékenységből aznap többet kapnak a gyerekek. Általában egy témakört egy hétig járunk körül, beszélgetünk, mesélünk, mondókázunk róla - a gyerekek érdeklődésétől függően.
Nem győzzük elégszer hangsúlyozni, hogy mindezek előtt (és mindenek előtt) a játék a legfontosabb "dolga" a kisgyereknek, mégpedig a szabad játék.

H E T I R E N D
hétfő
  • Ismerkedés a természet és az emberek világával (tér, forma, mennyiség)
  • Mese
  • kedd
  • Ismerkedés a természet és az emberek világával (környezeti nevelés)
  • Éneklés, dalosjátékok, zenehallgatás
  • szerda
  • Manuális tevékenységek (festés, rajzolás, formázás)
  • Báb
  • csütörtök
  • Mondóka, vers
  • Mozgásos szabályjátékok
  • péntek
  • Ritmus, zene, hangszerek
  • Drámajáték

  • A nap ritmusa

    Reggeli időszak (7-9):
  • gyermekek fogadása
    Délelőtti időszak (8-12):
  • reggeli,
  • beszélgető-kör, drámajátékok, mozgás, egyéb tevékenységek
  • tízórai
  • játék az udvaron, kirándulás
  • ebéd
    Délutáni időszak (12-16):
  • ebéd utáni pihenés
  • uzsonna
  • játék
  • búcsúzás